صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / طرز تهیه کیک آپساید داون یا کیک برگردان

طرز تهیه کیک آپساید داون یا کیک برگردان

طرز تهیه کیک آپساید داون یا کیک برگردان

طرز تهیه کیک آپساید داون یا کیک برگردان کیک آپساید داون یک کیک معروف بین‌المللی است که در میان بهترین کیک‌های کلاسیک جایگاه ویژه‌ای دارد. نام لاتین این کیک “Upside-Down Cake” که به آن کیک برگردان نیز می‌گویند، کیک آپساید داون به دلیل فرم خاصی که دارد به این نام شناخته می‌شود. برش‌های عرضی میوه در ته ظرف کیک قرار می‌گیرند و بعد از آن مایه کیک روی آن‌ها ریخته می‌شود، پس از پخت نهایی کیک را برمی‌گردانید تا میوه‌های پخته شده و خوش رنگ و لعاب روی کیک قرار گیرند. با سایت  ترشی جات همراه باشید طرز تهیه دلمه برگ مو با مواد مختلف را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه کیک آپساید داون یا کیک برگردان

دوستان و خانواده خود را میهمان این کیک فوق‌العاده کلاسیک کنید، تقریبا هر طعمی از میوه که بخواهید می‌توانید در این کیک به‌ کار برید. معروف‌ترین کیک‌ آپساید-داون، نوع آناناس، توت‌فرنگی و سیب آن است. علاقه‌مندان به پخت کیک و شیرینی می‌توانند در هر فصلی از سال کیک برگردان یا وارونه را با میوه همان فصل تهیه و نوش جان کنند.

مواد لازم برای کیک
تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ پیمانه
آرد سفید قنادی (آرد سه صفر) ۲ پیمانه
روغن مایع یا کره آب شده دو سوم پیمانه
مخلوط شیر و ماست دو سوم پیمانه
بکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
نمک ۱ پنس
هلو یا شلیل درشت ۱ الی ۲ عدد
مواد لازم برای سس کاراملی
شکر سه چهارم پیمانه
آب ۲ قاشق غذا خوری
مواد لازم کیک برگردان

مرحله اول | تهیه کارامل کیک
برای تهیه کیک آپساید داون اول کف قالب گرد به قطر بیست و شش الی بیست و هفت سانتی‌متر رو با کاغذ روغنی می‌پوشونیم برای پخت
این کیک از قالب با قطر زیاد استفاده میشه تا مقدار میوه روی کیک بیشتر باشد و این کیک‌ها اکثرا ارتفاع کمتری نسبت به کیک‌های معمولی دارند.

هلو یا شلیل رو از وسط نصف کنید و بعد به صورت هلالی برش بزنید و کف قالب کنار هم بچینید تا کف قالب کاملا پر بشه.
برای درست کردن کارامل شکر رو به همراه دو قاشق آب داخل ظرفی بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین حرارت باید کم باشه تا شکر به مرور شروع به کاراملی شدن بکنه اگه حرارت بالا باشه شکر میسوزه و طعم کارامل تلخ و رنگ‌ کارامل تیره میشه.
کارامل کیک برگردان

وقتی مخلوط آب و شکر رو روی حرارت گذاشتیم کم کم آب تبخیر میشه و شکرها کاملا سفت و خشک میشن نگران نباشین و کمی صبر کنید تا شکر کم کم شروع به آب شدن و کارامل شدن بکنه.
وقتی شکر آب شد تابه رو حرکت بدین تا کارامل جا به جا بشه و مابقی شکرها هم آب بشن. (در صورت لزوم میتونید خیلی کم از قاشق هم کمک بگیرین)
صبر کنید تا همه شکر ها آب بشن و هیچ گلوله شکری داخل مواد نباشه و یک کارامل شفاف و یک دست و خوش رنگ داشته باشیم.
سس کارامل در کیک برگردان

بلافاصله حرارت رو خاموش کنید و کارامل رو روی میوه‌های چیده شده داخل قالب بریزین به صورتی که در همه قسمت‌ها کارامل ریخته شده باشه بعد قالب رو کنار میذاریم و میریم سراغ آماده کردن مایه کیک.
هلو در کیک برگردانمرحله دوم | آماده کردن مایه کیک
بکینگ پودر و نمک رو به آرد سفید اضافه و کاملا مخلوط میکنیم و سه بار الک کرده و کنار میذاریم.
بیکینگ پودر در کیک برگردان

تخم مرغ‎‌ها و شکر و وانیل رو داخل ظرفی ریخته و با دور تند همزن حدود پنج الی شش دقیقه بزنید تا کاملا کرم رنگ و حجیم و کشدار بشه.
تخم مرغ در کیک برگردان

بعد ترکیب ماست و شیر رو اضافه و در حد مخلوط شدن با همزن مخلوط کنید تا یکدست بشه.( میتونید نصف پیمانه رو با شیر و نصفش رو ماست پر کنید)
شیر در کیک برگردانبعد هم روغن مایع رو اضافه و در حد مخلوط شدن با همزن بزنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک کدو حلوایی

در آخر مخلوط آرد و بکینگ پودر الک شده رو در دو مرحله اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی مخلوط کنید تا مواد یکدست بشه و هیچ گلوله‌ای داخل مواد نباشه همچنین میتونید مواد رو با دور کند همزن خیلی کم هم بزنید تا یکدست بشه.
روغن در کیک برگردان

مرحله سوم | آماده کردن کیک برای پخت
مایه کیک رو به آرومی روی میوه‌ها بریزین و همه مایه رو از یک قسمت داخل قالب نریزین و ظرف رو حرکت بدین تا مایه کاملا روی میوه‌ها رو بپوشونه.
قالب کیک برگردان

۹- کیک رو در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت حدودی ۴۵ دقیقه بپزین (زمان ذکر شده در فرهای مختلف متفاوت و متغیره) تا روی کیک طلایی بشه و با یک خلال دندان از قسمت مرکزی کیک تست کنید اگه خلال دندان تمیز بیرون اومد کیک رو از فر خارج کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع کیک

پخت کیک برگردان

بر خلاف روال معمول سایر کیک‌ها که اجازه میدیم خنک بشه در این کیک بعد از خارج کردن قالب از فر با یک چاقوی تیز کناره‌های کیک رو از قالب جدا میکنیم و بعد کیک رو داخل ظرف سرو برمیگردونیم. (کاغذ روغنی به کف قالب میجسبه و نیازی به جدا کردن از کیک نداره)
بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک شلیل و بادام

اجازه بدین کیک داخل ظرف سرو خنک بشه و بعد به دلخواه با پسته خرد شده یا بادام خرد شده تزئین و نوش جان کنید.

کیک برگردان

نکات کلیدی پخت کیک برگردان
برای پخت کیک برگردان یا آپساید داون میتونید از انواع میوه‌های فصل استفاده کنید از جمله آناناس، هلو، شلیل، موز، زردآلو، گلابی، پرتقال، سیب، آلو، گیلاس بدون هسته و …. و از همین دستور میتونید برای پخت انواع کیک برگردان بهره ببرید.
دیواره‌های قالب احتیاجی به چرب کردن نداره و کیک به راحتی با چاقو از قالب جدا میشه.
شکر موجود در کیک و شکر مربوط به کارامل کنار هم طعم شیرین متناسبی به این کیک میدن و این کیک شیرینی بیش از حد نداره پس نیازی نیست مقدار شکر رو کم کنید.
از هر ماست دلخواهی که ترش نباشه میتونید برای تهیه این کیک استفاده کنید و بهتره حتما از ترکیب شیر و ماست برای تهیه کیک استفاده کنید چون بافت بسیار نرمی به کیک میده.
برای کارامل کردن شکر بهتره از قابلمه یا تابه‌هایی با دیواره و کف ضخیم استفاده بشه چون قابلمه‌های که ضخامت کم و نازکی دارن حرارت رو زودتر منتقل میکنند و ممکنه باعث سوختن کارامل بشن.
شکر کاراملی و ذوب شده بسیار داغ هست پس باید مواظب باشین که باعث سوزوندن دست‌هاتون نشین.
اگه در نهایت طعم تلخی در کیک احساس کردین یعنی کارامل رو سوزوندین و این امر باعث ایجاد طعم تلخ یا رنگ تیره در قسمت رویی کیک میشه.
برای تهیه این کیک از پیمانه استاندارد قنادی یا لیوان فرانسوی استفاده کنید.
برای اینکه بوی زهم تخم مرغ رو داخل کیک حس نکنید حتما نطفه تخم مرغ رو جدا کنید و تخم مرغ رو به خوبی با همزن بزنید تا کرم رنگ بشه و موقع هم زدن تخم مرغ حتما یکبار کناره‌های ظرف رو با لیسک دورگیری کنید تا ذرات پاشیده به دیواره‌ها دوباره داخل مواد برگردن و باعث ایجاد بوی زهم داخل کیک نشن.
برای تهیه این کیک هم از روغن مایع و هم از کره آب شده میتونید استفاده کنید همچنین میتونید از ترکیب این دو روغن استفاده کنید.

طرز تهیه کیک آپساید داون یا کیک برگردان

مطالب مرتبط