صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر؛ به همراه نکات طلایی

طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر؛ به همراه نکات طلایی

عدس‌ پلو یکی از انواع غذاهایی است که علاوه بر اینکه در وعده‌های غذایی هر خانوار استفاده می‌شود، در ماه محرم نیز به عنوان غذای نذری طرفداران خاص خود را دارد. از مواد اصلی عدس پلو می‌توان به برنج، عدس و روغن اشاره کرد که بنا به تعداد نفرات، میزان مواد اولیه متغییر است. در این بخش این سوال پیش می‌آید که چطور عدس پلو نذری را درست کنیم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی قصد داریم به طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر به همراه تمامی نکات و ترفندهای خوشمزه‌تر شدن این غذای نذری بپردازیم پس با ما در اکالا بلاگ همراه باشید. 

مواد لازم برای تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر
برنج ۳۰ کیلو گرم
عدس ۱۲ کیلو گرم
روغن ۴ کیلو گرم
گوشت چرخ کرده بدون چربی ۱۰ کیلو گرم
پیاز ۱۰ کیلو گرم
کشمش پلویی ۸ کیلو گرم
خرما ۸۰۰ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ کیلو گرم
کره در صورت تمایل ۳ کیلو گرم
خلال بادام، خلال پسته، خلال نارنج و پیاز داغ به میزان لازم
زرشک (برای تزیین روی عدس پلو) به میزان لازم
ادویه مخصوص عدس پلو (مواد لازم در جدول زیر قرار دارد) به میزان لازم
مواد لازم برای ادویه مخصوص عدس پلو نذری (دلخواه)
پودر گل محمدی به میزان دلخواه
پودر هل سبز به میزان دلخواه
دارچین به میزان دلخواه
پودر تخم گشنیز به میزان دلخواه
پودر زیره سبز ۲ تا ۳ گرم به ازای هر نفر

طرز تهیه عدس پلو نذری:

  1. ابتدا برنج را به مدت ۲۴ ساعت یا حداقل به مدت ۲ ساعت در آب خیس کنید.
  2. آب را روی حرارت قرار دهید. پس از جوشیدن، برنج خیس‌خورده که نمک آن شسته شده را به آب اضافه کنید و فرصت دهید تا به جوش بیاید.
  3. برای دو برابر شدن طول دانه‌های برنج، پس از جوشیدن آب و برنج، یک لیوان یخ به قابلمه اضافه کنید.
  4. برای جلوگیری از جدا شدن پوست عدس، حتماً آن را در یک قابلمه بدون درب و همراه با مقداری نمک بریزید.
  5. برنج را پس از آبکش کردن با عدس مخلوط کنید. اما هنگام تهیه این غذا در مقدار زیاد بهتر است عدس و برنج را در همان دیگ با هم مخلوط کنید. سپس ادویه عدس ‌پلو را به آن اضافه کنید.
  6. پیازها را در ماهیتابه تفت دهید سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه نمایید.
  7. ادویه عدس‌ پلو و رب گوجه ‌فرنگی را به آن اضافه کنید تا سس گوشت آماده شود.
  8. پس از آماده شدن عدس‌ پلو خوشمزه آن را با سس گوشت، زرشک، خلال بادام، خلال پسته و خلال نارنج و پیاز داغ تزیین نموده و در ظرف‌های یکبار مصرف بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قورمه سبزی نذری

طرز تهیه عدس پلو نذری

طرز تهیه عدس پلو نذری مجله اینترنتی اُکالا

طرز تهیه پیاز داغ

یکی از بهترین مخلفاتی که در کنار عدس پلو میل می‌شود، پیاز داغ است که طعم و بوی فوق العاده‌ای به این غذا می‌دهد. با اینکه تهیه پیاز داغ بسیار آسان به نظر می‌رسد اما گاهی در عمل، آنطور که انتظار می‌رود خوش طعم و از نظر ظاهری خوش رنگ و لعاب از آب در نمی‌آید به همین دلیل در این بخش قصد داریم به طرز تهیه پیاز داغ به صورت مرحله به مرحله به همراه نکات طلایی تهیه آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته نذری

پیاز داغ

  1. در ابتدا همه پیازها را در آب در حال جوش بریزید و به آن مقداری نمک اضافه کنید.
  2. بعد از گذشت حدود ۴ تا ۵ دقیقه پیازها تغییر رنگ خواهد داد، پیازها را از آب بیرون آورده و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها کشیده شود.
  3. در این مرحله روغن را در ماهیتابه بریزید تا داغ شود، سپس پیازها را هم به ماهیتابه که روی حرارت ملایم قرار گرفته است، اضافه کنید.
  4. پس از اینکه پیازها طلایی رنگ شد، زردچوبه را اضافه کرده و اجازه دهید یک دقیقه بگذرد.
  5. پیازها را در آبکش قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود و در آبکش هم کمی آن را هم بزنید تا پیازهای پایینی نرم نشود.

بله به همین سادگی با چند ترفند ساده می‌توان پیاز داغ‌های خوشمزه‌ای را برای عدس پلو نذری آماده کرد.

نکات کلیدی برای پخت بهتر و خوشمزه‌‌تر شدن عدس‌ پلو نذری

پس از اینکه با مواد اولیه و همچنین طرز تهیه عدس پلو نذری و همچنین پیاز داغ آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به نکاتی که در پخت و همچنین خوشمزه‌تر شدن این غذای نذری موثر است بپردازیم.

نکات پخت عدس پلو خانگی

  • برای جلوگیری از ایجاد ته‌دیگ یا سوختن برنج، از یک آبکش فلزی استفاده کنید. به این صورت که ابتدا یک لیتر آب در دیگ بریزید سپس یک چهارپایه در آن قرار دهید و یک آبکش فلزی روی آن قرار دهید. با این روش برای دم کردن برنج به روغن نیازی پیدا نخواهید کرد و همه دانه‌های برنج سالم خواهند ماند.
  • اضافه کردن آب عدس به برنج موجب کدر شدن غذا می‌شود. از طرفی به دلیل خاصیت غذایی بالا، می‌توان آن را نگهداری کرد و با آبلیمو میل نمود یا حتی در سوپ و آش مورد استفاده قرار داد.
  • عدس در مرحله دم، بازهم پخته می‌شود، لذا در مرحله آب پز از پخته شدن کامل آن خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد رنگ تیره دارچین در برنج، می‌توان به ‌جای پودر دارچین از چوب آن استفاده نمود.
  • هنگام تهیه سس گوشت عدس‌ پلو مقداری زیره و تخم گشنیز آسیاب شده به آن اضافه کنید. این دو ادویه بوی زهم گوشت را از بین می‌برند و طعم خاصی به سس غذای شما می‌دهند. اگر می‌خواهید از گوشت قلقلی برای تزیین عدس ‌پلو استفاده کنید، مقداری پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید، سپس با مقداری زردچوبه، دارچین و ادویه مخلوط کرده و به‌خوبی ورز دهید، در مرحله بعد با دست گلوله‌های کوچکی را درست کرده و در ماهیتابه سرخ‌ کنید. اگر به دنبال طرز تهیه انواع غذاهای سنتی و متنوع هستید می‌توانید به بخش “غذاهای سنتی” مجله اینترنتی اُکالا مراجعه کنید.

عدی پلو نذری

  • اگر از طرفداران دو آتشه ته‌دیگ هستید، کف دیگ مقداری روغن بریزید. سپس به مقدار دلخواه کنجد و در مرحله بعدی روی آن را با نان لواش بپوشانید. به ‌این‌ ترتیب بعد از طبخ علاوه بر عدس پلوی معرکه یک ته‌دیگ برشته کنجدی نیز خواهید داشت.
  • اگر می‌خواهید در عدس ‌پلو به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید، مرغ را با ادویه، زردچوبه، یک سر پیاز و چند عدد برگ بو به مدت یک ساعت بپزید. پس از پخت مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کنید. در این مرحله ابتدا مقداری برنج و عدس آبکش شده را در قابلمه ریخته و روی آن مقداری از مرغ پخته شده بریزید و به همین ترتیب لایه‌ لایه جلو بروید تا مواد شما به پایان برسد. می‌توان در این مرحله همزمان با قرار دادن مرغ لای برنج، از پودر دارچین نیز استفاده کنید. این کار طعم و بوی ویژه‌ای به عدس ‌پلو نذری شما خواهد بخشید.
  • همانطور که در بالا توضیح داده شد برای تزیین عدس پلو نذری می‌توانید از زرشک، گوشت چرخ کرده، پیاز داغ، کشمش، خرما و گردوی خشک شده استفاده کرد.
  • اگر گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ برای استفاده در عدس پلو در دسترس ندارید، می‌توانید از سویا در عدس پلو نیز استفاده کنید.
  •  اگر می‌خواهید عدس پلو زعفرانی درست کنید، برای این کار لازم است زعفرانی را که از قبل دم کرده‌ایم را به مایه گوشت اضافه کنیم.

یکی از مواد غذایی که معمولا با عدس پلو میل می‌شود ماست است اما توصیه کارشناسان این است که این غذا را با ماست نخورید. همانطور که می‌دانید عدس سرشار از آهن است و به طور خودکار به دلیل وجود فیبر در عدس، بخشی از آهن موجود در آن جذب نخواهد شد.

در این مقاله با طرز تهیه عدس پلو نذری به همراه نکات و ترفندهایی که در پخت و همچنین خوشمزه‌تر شدن عدس پلو به ما کمک می‌کند، آشنا شدیم. شما چه روش دیگری برای بهتر شدن طعم این عدس پلو نذری پیشنهاد می‌دهید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط