صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای ۱۰۰ نفر؛ مرحله به مرحله با عکس

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای ۱۰۰ نفر؛ مرحله به مرحله با عکس

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای ۱۰۰ نفر؛ مرحله به مرحله با عکس

زرشک پلو با مرغ از آن غذاهایی است که برای نذری‌دادن در مناسبت‌های خاص مذهبی استفاده می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. طرز تهیه این غذا در مقیاس بالا، کمی متفاوت از زرشک پلویی است که در خانه پخته می‌شود و فوت و فن خاص خود را دارد. در سروس آشپزی از مجله اینترنتی اکالا سعی شده‌است که طرز تهیه زرشک پلو نذری با زبانی ساده آموزش داده‌ شود.

مواد لازم طرز تهیه زرشک پلو نذری:
برنج برای هر نفر ۱۵۰ گرم
مرغ به ازای هرنفر ۳۰۰ گرم 
زرشک به ازای هر یک کیلو برنج، ۱۰۰ گرم
شکر به ازای هریک کیلو برنج، حدود ۲۰ گرم
زعفران ساییده به ازای هریک کیلو برنج، یک قاشق چایخوری
رب گوجه‌فرنگی به ازای هرکیلو مرغ، حدود ۶۰ گرم
پیاز، روغن، کره، ادویه و آبلیمو  به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری:

فرض کنید می‌خواهید برای ۱۰۰ نفر نذری بپزید. شما برای این کار، نیاز به ۱۵ کیلو برنج، ۳۰ کیلو مرغ، ۱.۵ کیلو زرشک، ۳۰۰ گرم شکر، ۱۵ قاشق چایخوری زعفران و ۱.۸ کیلو رب دارید. بقیه موارد مقداری دقیقی ندارند و میزان آن‌ها بستگی به طعم مورد نظر شما دارد. برخی از افراد دوست دارند که پیاز خورشت مرغ زیاد باشد و بالعکس عده‌ای دیگر دوست ندارند پیاز زیاد باشد. البته این نکته را مد نظر قرار بدهید که قرار است برای تعداد زیادی از افراد غذا بپزید، پس سعی کنید طعم آن به گونه‌ای باشد که مورد پسند اکثریت قرار بگیرد.

برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ 

مراحل پخت مرغ:

مرغ‎ها را تکه تکه کنید و خوب بشورید. برای خوشمزه‌تر شدن مرغ و جلوگیری از وارفتن، حتما مرغ‌ها را قبل از پخت مقداری تفت بدهید.

پاک کردن و پختن مرغ در زرشک پاو با مرغ نذری

این کار به گوشت مرغ انسجام لازم را می‌دهد. مقداری روغن داخل یک تشت بریزید و بگذارید داغ شود. سپس تکه‌های مرغ را کمی در این روغن تفت بدهید. در حین تفت دادن، می‌توانید مقداری زعفران، فلفل و پودر کاری برای خوش طعم کردن و گرفتن بوی زخم، به آن اضافه کنید.

مراحل پخت سس مرغ:

در یک ماهیتابه بزرگ مقداری روغن بریزید. پیاز را خرد کنید و داخل این روغن سرخ کنید. سپس به آن رب اضافه کنید و خوب تفت دهید.

سس مرغ برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

مقداری آب، دارچین، نمک، فلفل و پودر کاری داخل ماهیتابه بریزید و بگذارید روی حرارت کم بماند تا غلیظ شود.

پخت نهایی مرغ:

در تشت‌های بزرگ؛ که بهتر است مسی باشند، ابتدا سینه‌ها را بچینید و سپس روی آن ران‌ها را بگذارید. دلیل این مورد این است که ران‌ها زودتر از سینه می‌پزند و اگر کف قابلمه باشند، وا می‌روند و سینه‌ها خوب نمی‌پزند. چندعدد پیاز را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و به همراه مقداری نمک، پودر کاری، فلفل، آب و سس آماده شده روی مرغ‌ها بریزید و بگذارید خوب بپزند.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

می‌توانید مقداری هویج حلقه‌ای نیز به آن اضافه کنید که این مورد دل به خواه است.

مراحل پخت زرشک پلو:

برنج را با نمک کافی خیس کنید. مقدار نمک به نوع برنج بستگی دارد. به عنوان مثال، برنج ایرانی نمک بیشتری احتیاج دارد. توجه داشته باشید که در هنگام خیس خوردن برنج، آب آن باید شور باشد. برنج را آبکش کنید و بگذارید روی حرارت مناسب دم بکشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که برای مقیاس‌های زیاد، برنج را باید زنده‌تر (دون‌تر) بردارید تا خرد و شفته نشود.

پختن برنج در زرشک پلو با مرغ نذری
زرشک را خیس کنید. برای جلوگیری از شکرک زدن زرشک، بعد از خیس کردن، آن را داخل آبکش ریخته و شکر را به آن اضافه کنید و کمی با دست آن‌ها را ورز دهید تا شکر کاملا به خورد زرشک برود و شکرک نزند. در هنگام تفت دادن زرشک، به این نکته توجه کنید که حرارت، خیلی زیاد نباشد تا زرشک سیاه رنگ شود. طعم زرشک را می‌توانید تست کنید و اگر احساس کردید شیرینی آن کم است، دوباره مقداری شکر به آن اضافه کنید.
بعد از پختن برنج، مقداری از آن را داخل یک ظرف بزرگ بریزید. زعفران را با یخ حل کنید. این کار باعث می‌شود که رنگ و عطر آن بیشتر حفظ شود. زعفران حل شده را به برنج اضافه کنید و سپس هم بزنید تا کاملا یکدست شود. می‌توانید مقداری خلال بادام و پسته را در کمی گلاب خیس کنید و داخل این ظرف بریزید. زرشک تفت داده‌شده را به این محتویات اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نذری؛ فوت و فن های ویژه پخت

کشیدن غذا زرشک پلو با مرغ نذری:

برای طرز تهیه برنج و مرغ، نوبت به کشیدن غذا می‌رسد. می‌توانید به دو شکل زرشک‌پلو با مرغ را داخل ظرف‌های یکبار مصرف بریزید. یک سمت برنج سفید و روی آن برنج زعفرانی و سمت دیگر یک تکه مرغ و یا مرغ را کف ظرف بگذارید و برنج سفید را روی آن بریزید و سپس مقداری برنج زعفرانی روی آن بریزید. بعد از کشیدن، درب ظرف‌ها را بلافاصله نبندید؛ چراکه درب ظرف به اصطلاح عرق می‌کند.

کشیدن غذا برای زرشک پلو با مرغ نذری

نذرتان قبول درگاه حق. 

مطالب مرتبط